Million

Nu ska jag skriva allt detta så kort som möjligt.. men det kommer bli långt ändå...

-Vet inte om allt har med allt och göra men skriver från början-
Läs gärna allt om ni orkar, behöver verkligen er hjälp!

Det var nästan exakt 2 år sen million hade spatt nu, vad jag vet iaf.
När vi skulle köpa honom sa ''ägarna'' (vi köpte honom i ett försäljningsstall och det va dom där som sa allt om hästen) att han aldrig varit sjuk, skadad eller något liknande. En hel del annat men det är det som har med saken att göra just nu i alla fall.


bild från när han va sjuk.


När vi köpte honom gick han inte igenom besiktningen. På böjprovet haltade han 0.5 grader på höger fram(tror de va höger :s) Veterinären sa att han hade väldigt fina ben för att vara så gammal, och att en ponny som gått så mycket hoppning och fälttävlan i sitt liv och är så pass gammal så är det normalt. Och han trodde million skulle ha så på fler ben. Vilket han även skrev med på besiktningspappret.
Jag tvekade in för 5 öre. Jag ville ha honom, alla andra tyckte jag skulle köpa en yngre osv..


bild från försäljnings-stallet ( eller tävlingen :P)


Men vi köpte honom och han gick på medecin i 1-2 veckor och fick bara skrittas under den tiden.
Efter det satte jag igång honom, travade några dagar och sedan fick jag göra precis vad jag ville :)
Och jaa, allt har gått helt perfekt, vi kände inte av benet något alls.
Han hoppade som en kung på allt och ah, han va helt perfekt :)


första dressyrträningen hemma.


första hopptävlingen :)

han har funkat hur bra som helst..
Men eftersom han har så lång rygg, är pigg och går naturligt i en väldigt hög form(utan rygg).
Så är han en ponny som MÅSTE jobbas igenom i ridhus/ridbana året runt, regelbundet.
Men vintern kom och vi hade ingenstans att rida. Han blev mer och mer springig.
Men ah, det funkade väl.


såhär va han på alla ridpass, pigg och mer ''stressad''.
han ömmade aningen i ryggen..

men vi började träna för jonna och det va ju bättre än ingenting, (att gå i ridhus iaf 1 gång i veckan).
där gick han ganska bra faktiskt.


från en dressyrträningen nyligen (2-3 veckor sen), här trampar han under sig något ENORMT mot vad han gjort dom senaste dagarna.


Nu har vi flyttat till jonnas stall, och jag har sagt till dom flesta och bett kolla extra.
men ingen har sett något eller sagt ''skärp dig'' han driver bara med dig.. osv.
och för två veckor sen så slutade det fungera helt totalt.

han trippar otroligt på bak, är jättesvår att svänga, hoppar inte alls som han ska. han är inte positiv till något när vi rider mer än på långa tyglar.
på dom två senaste hoppträningarna och dressyrtränignen för karin har detta märkts OTROLIGT mycket.
jag har reagerat och tagit hjälp av Sofia Genne  ( www.teamsl.blogg.se ). Dock har ingen annan reagerat på detta.


denna hoppträningen gick inte heller bra.

Jag är inte så bra på hästar och trots att det är min ponny är jag inte 16 år, jag får inte ta hand om mina egna inkomster. Vilket betyder att jag inte kan köra honom i en transport till klinik, jag kan inte betala veterinären, hur gärna jag än skulle vilja göra det minst en gång i veckan.
Jag har försökt prata med tränare, vänner, duktiga, min mamma, kiropraktor osv. (menar inget illa)
men vissa har behandlat mig väldigt illa när det gäller det här, million också för den delen.

---------------IDAG------------
I alla fall, idag på tävlingen så såg man att han trippade något enormt på besiktningen.
På framridningen funkade det inte, han ville inte. När vi började hoppa gick det åt HELVETE rent ut sagt.
vi kom nära och hoppade rakt upp och rakt ner till och med på ''krysset''.
Hur jag än lade honom på hindret så segade det ihop sig och de blev helt konstigt.
Då sa karin det:

''Han är inte som han ska, han är inte som han var i höstas''

Jag gick iaf in på banan, och skulle hoppa det jag skulle.
Första linjen va ganska svår, men jag satt bara och grät och orkade verkligen inte rida.
Jag hade bara lust att skrika att jag inte vill döda en ponny till.

Hoppade nästan klart hela banan, men det gick inte.
Så jag skrittade iväg, långt bort. Ville bara vara själv.
Karin pratade med veterinären, han hade inte sett någon hälta på million iaf.
Men han ville inte böja i den stressiga miljön..

Så vi lastade och åkte hem.
----------------------------------------------------

VÅRAN TEORI
jaa, nu i vintras gick han ju yberspänt hela tidenoch  på så sätt fick han ont i ryggen.
ryggen ledde till att han inte arbetade med benen och på något vis blev detta till framdelen.
(ryggen har hela tiden gjort mest ont) men sen lossade ju samantha på alla spänningar i ryggen.
Och det var ju då han blev konstig i benen. Så hon tog bort det som gjorde mest ont, men eftersom han felbelastat dom andra benen så har han antagligen ont i något fram, som också kan ha lett till spatt.
detta är en vild teori som vi har spanat fram.. hoppas inte det är så, men det får vi reda på ganska snart..

VET NI NÅGOT OM VAD DETTA KAN VARA?
VILL HA ALL HJÄLP JAG KAN FÅ!

(han ska nu skrittas på lång tygel tills vi pratat med veterinär, måndag alltså)




Kommentarer
Postat av: lovisa

det var så ungefär jennys häst oxå gjorde elr han flydde från sitt arbete när samantha hade tryckt på han, så kanske nått som hon har gjort då ? <3

2011-05-01 @ 07:10:02
URL: http://adversity.blogg.se/
Postat av: Lone

Hej :) Bilden när han ligger ner är inte från när han är sjuk:) han va ba trötter hehe :P

Du får säga till om du behöver hjälp med skjuts eller ngt till vet om ni har en bil att låna ut och som man kan dra på B-kort :) jag kan inte dra transport med min lilla sportbil liksom;) hälsa honom en stor puss från mig. PS: dom som sålde honom till er åt mig borde vi skjuta:)

2011-05-01 @ 16:58:00
Postat av: Anonym

Vet en häst som det hände något med efter "S" var där och fixade om det beror på att ngt som funnits sen tidigare dök upp elr om hon gjorde ngt vet jag ej...men den hasten blev aldrig bra efter det och lever inte längre. Det var ngt med rygg och ben hoppas bara det är ngt litet med din, lycka till hos vet !

2011-05-01 @ 19:23:17
Postat av: Sara Carlsson

Måste bara fråga.. köpte ni honom från någon som heter Frida och bor i Nybro?

:)

2011-05-10 @ 15:45:20
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0