Åsiktsinlägg: Bett


Nu kommer andra inlägget med åsikter av bett, säger som förra gången att jag är inte expert.
Men ni får gärna kommentera med era åsikter och erfarenheter!


Pelham: Detta är ett ganska starkt bett som dom flesta rider med delta på.
Man använder en kedja ''bakom'' hästens huvud för att minska ''kraften''. Detta är ett bett jag rekomenderar på de lite starkare hästar. Jag tycker personligen att man bör rida (om man ska ha starkare bett) på rakt. Alltså inte delat pelham, pessoa eller liknande. Sen är en mjuk hand alltid viktig enligt mig. Det är trots allt en metallstång vi spänner in i hästarnas munnar, varesig dom vill eller inte!

Jag har ridit flera hästar på detta bett och de flesta har gilalt det, i vintars när million va jättepigg och stack satte jag det i munnen, men tog ut det genast då han verkligen inte behöver det.

Hackamore: Är inte ett bett, det är bettlöst, haha. Jag gillar detta som omväxling. Att hästarna ska slippa ha något i munnen ibland. Det är ganska mycket prat om hack är starkt eller inte, jag tror itne det är det men jag vet faktiskt inte. Har ridit flera hästar på hack också. Har ett hack till million som han inte går så hemskt bra på.
Men jag har det när jag ska skritta, och sen har jag faktiskt det till andra saker också, som jag kan skriva om senare.
Maddie gick hur bra som helst på hack!

Nova-Bett: Är ett väääldigt mjukt bett, vissa säger att man hästarna kan få brännsår på detta bett, men då måste man dragit på tok för hårt! Jag gillar detta bett, million också och han går HUR BRA SOM HELST på det.
Ett mjukt bett som inte stör hästen så mycket, dock kan hästarna bita i det..
Million är superfin på det, blir hur lång och låg och fin som helst (som han verkligen måste bli).



Detta var betten för denna gång, men funderar på att göra detsamma om hjälptyglar? :)



Kommentarer
Postat av: Linde

Det om brännsår på novabett, det är om hästen inte får fradga i munnen, om det blir torrt. Då blir det väldigt mycket friktion med gummi och lätt sår :)

2011-08-04 @ 20:48:57
URL: http://lindema.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0