Åsiktsinlägg: Bett


Åsiktsinlägg: Bett
Detta är något jag tänker ta upp flera gånger, med 1 eller flera bett per gång. :)
-MÅSTE TILLÄGGA ATT JAG INTE ÄR OTROLIGT DUKTIG PÅ BETT, JAG SKRIVER DET LILLA JAG VET, MIN ÅSIKT, ANDRAS ÅSIKTER OCH EV. MINA ERFARENHETER-


Tänkte börja med valiga tränsbett.

Rakt: Ett rakt bett är starkare än 3&2 delat har jag för mig. Men jag gillar det, för det stör inte hästens mun så mycket. Det ligger snällt i munnen, och åker aldrig upp i gommen. Jag red med rakt bett på Maddie, men hon funkade bäst på 2&3 delat. Även hack. Men jag vill testa ett rakt bett på Million iaf. :)

2-delat: är det bettet många tycker är dåligt. Visst att det kan åka upp och skava i gommen, och det kan klämma på hästens sidor av munnen. Men När jag red på detta bett så var veterinären uppe och kollade på Maddies mun, och provade ut exakt storlek och visade exakt hur det funkar om man har rätt storlek. Och maddie älskade det bettet! Dock ska jag aldrig rida Million på det. (man ska aldrig säga aldrig...)
Detta är altlså ett bra bett enligt mig om hästen trivs på det. Och man har en mjuk hand. (vilket man ska ha alltid).


3-delat: är det bästa bettet tycker jag. Ett bett som nästan alla rider eller har ridit på. Inte starkt, och det ''formar'' sig efter hästens mun. Det sticker inte upp i gommen på samma sätt, och har man en mjuk hand så är ligger det ganska stilla. Jag har ridit de flesta hästar på detta bett, och nästan alla har gillat det :)


Min fina tjej får stå för bilden <3 (här med tredelat)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0